ریجکت ویزا

ریجکت ویزا


ریجکت ویزا کانادا و نحوه اعتراض به آن

رد شدن درخواست ویزای کانادا یا اصطلاحا ریجکت ویزا کانادا ، کابوس هر مسافر، دانشجو و یا تاجری خواهد بود که برای آینده برنامه‌ها ریخته و رویاپردازی‌ها کرده‌است. مشکل زمانی ناراحت کننده‌تر می‌شود که متقاضی برای ثبت درخواست و طی کردن مراحل آن چه از نظر مالی و چه از نظر زمان و انرژی هزینه‌های بسیاری متقبل شده باشد. اما به راستی چرا درخواست ویزای کانادا ریجکت می‌شود؟ مهمترین عوامل در رد درخواست ویزای توریستی کانادا کدامند و آیا راهی برای اعتراض به ریجکت ویزا کانادا وجود دارد؟ در این مقاله می‌کوشیم علاوه بر ارائه پاسخی مناسب و فنی برای پرسش‌های طرح شده، راهکارهایی ارائه دهیم تا از بروز مشکلاتی این چنینی پیشگیری شود.

دلایل ریجکت ویزا کانادا | روش های برطرف کردن این مشکل

بطور کلی چند عامل کلیشه‌ای همواره در رد شدن درخواست ویزای کانادا نقش دارند. عواملی که در واقع موجب تردید افسر مهاجرت در خصوص انگیزه متقاضی از سفر به کانادا و یا بازگشت وی پس از پایان مهلت ویزا می‌شوند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • تردید آفیسر سفارت درخصوص بازگشت متقاضی به کشور مبدا پس از پایان مهلت ویزا
  • تردید درباره انگیزه و دلایل سفر به کانادا
  • ضعیف بودن سابقه سفرهای خارجی متقاضی ( به‌ ویژه سفر به کشورهای حوزه شنگن )
  • کافی نبودن مدارک مالی و دارایی های متقاضی در کشور مبدا
  • پیوند‌های خانوادگی ضعیف متقاضی در کشور مبدا

تردید در هر یک از این موارد در کنار عواملی همچون وضعیف اقامت در کشور مبدا، طول مدت اقامت در کانادا، وضعیت شغلی متقاضی در کشور محل اقامت و هرگونه سوء پیشینه در کانادا همگی از عواملی هستند که به راحتی موجب ریجکت ویزا کانادا خواهند شد. در ادامه و در نگاهی موشکافانه تر به بررسی دلایل رد شدن ویزای توریستی کانادا و همچنین ریجکت ویزا تحصیلی کانادا خواهیم پرداخت.

دلایل ریجکت ویزا توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا که متداول ترین شکل آن ویزای مولتی کانادا یا ویزای ۵ ساله این کشور است، به متقاضی این امکان را می‌دهد تا زمان اعتبار ویزا به دفعات و بدون محدودیت وارد خاک کانادا شود و هر بار تا مدت ۶ ماه در این کشور اقامت داشته باشد. برای ویزای مولتیپل کانادا می‌توان به دو روش ثبت‌نام آنلاین و یا مراجعه حضوری به یکی از دفاتر انگشت نگاری سفارت کانادا اقدام کرد. البته بدلیل برخی ملاحضات برای ما ایرانیان توصیه گروه ویزا و پیکاپ هلدینگ نیلگام به متقاضیان محترم ویزای توریستی کانادا، ثبت نام آنلاین ویزای کانادا است.

اما مهمترین عوامل در رد شدن ویزای توریستی کانادا کدام‌ها هستند؟ برای مثال اگر شما شغل ثابتی در کشور محل اقامت خود نداشته باشید و بخواهید با تمامی اعضای خانواده برای ویزای کانادا درخواست بدهید، آفیسر با بررسی این احتمال که شما قصد بازگشت به کشور خود را ندارید، ممکن است درخواست شما را رد کند. مهمترین موارد در ریجکت ویزا توریستی کانادا عبارتند از:

  • نداشتن سابقه سفر مناسب
  • داشتن وابستگی های خانوادگی زیاد در کانادا و نداشتن وابستگی خویشاوندی در کشور مبدا
  • زمان پیشنهادی برای اقامت در کانادا با اهدافتان متناسب نباشد
  • هدف شما برای بازدید از کانادا قانع کننده نباشد
  • نداشتن وضعیت شغلی مناسب در کشور مبدا
  • نداشتن مانده حساب و دارایی کافی
  • هرگونه سو سابقه و رفتارهای مخاطره آمیز قبلی که ممکن است باعث آسیب رساندن به دیگران شود
  • ارائه نکردن مدارک کافی که نشان دهنده درآمد و تمکن مالی مناسب فرد دعوت کننده باشد
  • تشخیص آفیسر مبنی بر ارائه اطلاعات غلط از سوی فرد متقاضی

دلایل ریجکت ویزا تحصیلی کانادا

مهمترین و شاید تعیین کننده ترین عامل در اخذ ویزای تحصیلی کانادا ارائه مدارکی است که افسر مهاجرت را متقاعد کند، متقاضی پس از پایان دوران تحصیل خود به کشور مبدا بازخواهد گشت و به بیان دیگر برای اقامت طولانی مدت در کانادا برنامه ریزی نکرده است.

به عنوان مثال اگر شما قصد ادامه تحصیل در کانادا با خرج خودتان را دارید و برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید در حالی که مانده حساب شما مبلغ قابل توجهی نباشد، آفیسر این احتمال را خواهد داد که هدف شما از این درخواست اقامت بلند مدت در خاک کانادا است و به همین دلیل درخواست شما را رد خواهد کرد. مهترین مواردی که آفیسر مهاجرت را مجاب به رد ویزای تحصیلی کانادا می‌کند، عبارتند از:

  • مدارک مالی ارائه شده، وجود بودجه کافی برای ادامه تحصیل در کانادا را نشان ندهد
  • در قانع کردن آفیسر برای خروج از کانادا پس از تحصیل، ناتوان باشید
  • برنامه تحصیلی شما قانع کننده نبوده است
  • تمام مدارک مرتبط با تحصیل خود را ارائه نکرده‌اید
  • آفیسر قانع نشده است که شما همه موارد را به درستی و بر اساس واقعیت بیان کرده باشید
  • پیوندهای خانوادگی شما در کشور مبدا قوی نباشد

درخواست کننده ویزای تحصیلی کانادا باید بتوانید به آفیسر ثابت کنید که واجد شرایط قوانین ویزا بر اساس بند ۱۲ قانون هست و همچنین برنامه روشنی از تحصیل خود و اطلاعات کافی درباره منابع مالی مورد استفاده در طول تحصیلش ارائه دهد.

ریجکت شدن ویزای همراه کانادا برای دانش آموزان و یا دانشجویان

از نظر قانونی این امکان وجود دارد که فردی به عنوان همراه دانشجو و یا دانش آموز از دولت کانادا تقاضای ویزای همراه کند. برای مثال اگر فردی دارای ویزای تحصیلی است، همسر وی می‌تواند به عنوان همراه تقاضای ویزا نماید و این ویزا می‌تواند همراه با مجوز کار برای همراه باشد که اصطلاحا به آن ویزای open work permit می‌گویند. همچنین فرزندان متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا نیز می‌توانند برای ویزای همراه درخواست دهند. البته باید توجه داشت که امکان رد شدن درخواست ویزای همراه همواره بالاست.

باز هم باید به کلید موفقیت در هر پرونده درخواست ویزای کانادا اشاره کنیم! توجه به حساسیت‌های افسر مهاجرت و همینطور پرکردن دقیق، شفاف و مستند فرم درخواست ویزا.

به بیان دیگر باید سناریوی درخواست ویزای کانادا به شکلی ماهرانه و مستند و از همه مهم‌تر قانع‌کننده باشد تا افسر مهاجرت نتواند ایرادی بگیرد و یا کوچکترین تردیدی برایش ایجاد شود. موارد بسیار ظریف و حساسی در پرکردن فرم، الصاق مدارک و انگشت نگاری برای ویزای کانادا وجود دارد که رعایت آن‌ها شانس متقاضی را برای موفقیت بیش از پیش تقویت خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت عامل اصلی رد درخواست ویزای همراه کانادا، تردید افسر مهاجرت نسبت به بازگشت دانشجو و یا همراهان وی پس از پایان مدت تحصیل است.

اعتراض به ریجکت ویزا کانادا

سابق بر این، با دریافت نامه ریجکت ویزا کانادا و اطلاع از دلایل ارائه شده، چنان‌چه متقاضی تمایل داشت می‌توانست با ارسال نامه‌ای فنی و رایگان نسبت به تصمیم سفارت کانادا اعتراض کرده و درخواست بازنگری مجدد پرونده را بنماید. اما بنابر قوانین جدید دولت و سفارت کانادا، دیگر به نامه‌های اعتراض به ریجکت ویزا کانادا از سوی متقاضیان ایرانی ترتیب اثر داده نخواهد شد و افراد برای بررسی و ارزیابی علل ریجکت ویزا و رفع آن‌ها، باید دوباره نسبت به یک درخواست جدید ویزا اقدام کنند.

این بدین معنی است که چنان‌چه دلایل ریجکت ویزا واضح باشد، شما می‌توانید در اسرع وقت با پرداخت مجدد هزینه ارزیِ درخواست ویزای کانادا و ارسال مدارک موردنیاز، اقدام نمایید. به دلیل اینکه در نوبت اول درخواست، هزینه ۸۵ دلاری انگشت‌نگاری را پرداخت نموده و مراحل آنرا گذرانده‌اید، دیگر نیازی به پرداخت مجدد هزینه انگشت‌نگاری و انجام آن در سفارت کانادا را نخواهید داشت و تنها ملزم به پرداخت هزینه درخواست ویزای کانادا و پیوست مدارک موردنیاز هستید.

با توجه به حساسیت اطلاعات و جزئیات پرونده و زمان‌بر بودن پروسه ارزیابی و رسیدگی به آن در سفارت کانادا، پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از رویارویی مجدد با پدیده ناگوار ریجکت ویزای کانادا و خراب شدن برنامه‌های پیش روی خود، از مشاوره کارشناسان مجرب دپارتمان ویزای کانادا گروه شرکت‌های نیلگام بهره ببرید.

با چک مجدد و برطرف ساختن تمامی نواقص اعلام‌شده در پرونده ویزای کانادا توسط کارشناسان نیلگام، ریسک ریجکتی مجدد ویزای شما تا حد زیادی پایین آمده و شانس موفقیت دریافت ویزای مولتی ۵ساله کانادا بالا می‌رود.

نمونه نامه ریجکتی ویزای کانادا

در نمونه بالا برای عواملی هم‌‌چون سابقه سفرهای خارجی، پیوندهای گسترده خانوادگی در کانادا و وابستگی ضعیف در کشور مبدا، هدف از سفر و دارایی‌های شخصی و وضعیت مالی به‌عنوان دلایل ریجکت ویزا کانادا عنوان شده‌اند. البته مورد دیگری که در این نامه به آن اشاره شده، شفاف نبودن وضعیت مالی میزبان در کانادا برای تامین مخارج سفر است. با توجه به این که دیگر امکان اعتراض به تصمیم‌گیری آفیسر وجود ندارد، باید مدارک متقاضی مجددا بررسی شود و در صورت وجود هرگونه ابهام و نقص، مشکلات احتمالی پرونده برطرف شده و سپس برای درخواست جدید ویزای کانادا اقدام شود.

در برخی از موارد متقاضی برای مثال چندین سفر به کشورهای حوزه شنگن داشته و از تمکن مالی قابل قبول و دارایی‌های مناسبی در ایران برخوردار است، اما در نامه ریجکتی وی به سابقه ناکافی سفر و شرایط مالی به عنوان دلایل رد درخواست ویزای کانادا اشاره شده‌است. در این شرایط، به دلیل وجود ابهام، و همینطور شفاف و یا حقیقی نبودن دلایل ریجکت ویزا، بهتر است از خدمات نت آفیسر ویزا GCMS استفاده شود.

امکان دریافت نت آفیسر ویزا GCMS برای آگاهی از دلایل ریجکتی

همانطور که در این مقاله به طور مفصل به این موضوع اشاره کردیم، این روزها متقاضیان ایرانی دریافت ویزای مولتی کانادا علیرغم تلاش‌های فراوان، اغلب با سدی به نام ریجکت درخواست ویزای کانادا روبرو می‌شوند. در اینگونه مواقع، یکی از روش‌هایی که می‌توان برای رفع ریجکتی درخواست ویزای کانادا و درخواست مجدد ویزای کانادا مورد استفاده قرار داد، GCMS یا همان (Global Case Management System) است.

سابق بر این، متقاضیان تنها به توضیح کوتاه و در برخی موارد گنگ نامه ریجکتی و نرمال آفیسر پرونده بسنده کرده و برحسب این اطلاعات به طور شخصی و یا از طریق آژانس‌های مهاجرتی، درخواست جدیدی برای ویزای کانادا فرستاده و یا نسبت به نامه ریجکت ویزای کانادا خود اعتراض می‌زدند که در اکثر مواقع به دلیل نداشتن آگاهی کامل به نقص پرونده و دلیل ریجکتی درخواست ویزای کانادا، اعتراض و یا درخواست مجدد متقاضی به سفارت کانادا نیز راه به جایی نمی‌برد.

اما بگذارید با ذکر چند مثال، این موضوع را بهتر توضیح دهیم: نامه ریجکتی ویزای کانادا حاوی این پیام است که درخواست ویزای کانادای فرد به دلیل مسائل مالی ریجکت شده است، اما مشخص نیست که میزان موجودی دارای مشکل بوده و یا با دیگر مدارک مالی متقاضی در تناقض بوده است و یا در برخی موارد نیز نامه ریجکتی ویزای کانادا حاوی این پیام است که درخواست ویزای کانادای فرد به دلیل سابقه سفر ناکافی ریجکت شده که باز هم در این مورد مشخص نیست که وجود تعداد سابقه سفر شینگن با توجه به مدارک متقاضی درخواست ویزا از نگاه آفیسر پرونده سفارت کانادا ناکافی بوده و یا اینکه سابقه سفر به کشورهای دیگر مورد نیاز است. همانطور که میبینید، در برخی مواقع در صورت وجود ابهام در نقص پرونده، دانستن این دسته از جزئیات به رفع ریجکتی درخواست ویزای کانادا کمک شایانی خواهد نمود.

اما با استفاده از GCMS یا همان نت کامل آفیسر، فرد متقاضی ویزای کانادا ‌می‌تواند پس از دریافت نامه متداول ریجکتی، در صورت مطمئن نبودن از دلیل ریجکتی و نقص مورد نظر آفیسر پرونده، نسبت به دریافت نظر و توضیح کامل آفیسر در مورد نقص پرونده و روند بررسی درخواست‌اش، اقدام کند.

می‌توان اینطور گفت که فایده استفاده از GCMS اینست که چنانچه در توضیح ارسالی، دلیل آفیسر مبنی بر ریجکت درخواست ویزای کانادا منطقی باشد، می‌توان در درخواست مجدد ویزای کانادا با آگاهی کامل از نقص پرونده، آنرا بهبود داده و مجددا برای دریافت ویزای کانادا اقدام نمود. اما چنانچه پس از دریافت GCMS و بررسی توضیحات، دلیل آفیسر پرونده مبنی بر ریجکت ویزا کانادا، غیر منطقی قلمداد شود، در درخواست مجدد وی، اعتراضی با توضیحات کامل تنظیم کرده و به سفارت کانادا ارسال می‌گردد.

برای استفاده از این روش، متقاضی میبایست پس از دریافت نامه ریجکتی، برای دریافت GCMS اقدام کند؛ عموما در صورت درخواست، نظر کامل آفیسر (GCMS) در مورد پرونده درخواست ویزای کانادا پس از دو تا سه هفته ارسال می‌گردد که البته در برخی موارد تا حداکثر ۴۰ روز طول خواهد کشید. بنابر تجربه کارشناسان ذیربط، از آنجایی که مدارک ترجمه شده متقاضی تنها تا ۶ ماه و مدارک مالی وی تنها تا ۲ ماه پس از درخواست اولیه اعتبار دارد، فرد میبایست پس از دریافت نامه ریجکتی و یا نسخه کامل نظر آفیسر پرونده (به اصطلاح GCMS)، در اسرع وقت نسبت به آماده‌سازی توضیحات، بهبود نواقص و ارسال اعتراض به نامه ریجکتی اقدام کند. لازم به ذکر است که در صورت تاخیر در اقدام مجدد، فرد نیازمند ارائه و الحاق مدارک مالی و سایر مدارک ترجمه شده جدید به پرونده است.

بنابر بر پیشنهاد سفارت کانادا، متقاضیان باید پس از بررسی و بهبود نواقص و مدارک موجود، مجددا برای درخواست ویزای کانادا اقدام کنند.

باید خاطرنشان کنیم که متقاضیان ویزای کانادا پس از گذراندن مراحل انگشت‌نگاری و بیومتریک، تا ده سال نیاز به انجام مجدد این پروسه نخواهند داشت. کارشناسان مجرب گروه شرکت‌های نیلگام با سال‌ها تجربه در زمینه تعیین وقت سفارت، پیکاپ، درخواست ویزای کانادا و رفع ریجکتی کانادا، به عنوان یکی از فعال‌ترین و معتبرترین آژانس‌های مسافرتی، آماده ارائه خدمات ویژه GCMS و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

لازم به ذکر است که برای استفاده از این خدمت ویژه و کاربردی، متقاضیان میبایست مبلغی را به دلار کانادا برای هزینه‌های اعتراض و بررسی مجدد سفارت کانادا پرداخت کنند و همچنین پس از دریافت توضیحات GCMS، پیگیری و رفع نواقص پرونده متقاضیان توسط کارشناسان مربوطه هلدینگ نیلگام ظرف حداکثر ۳ روز به انجام رسیده و پس از اقدام مجدد، نهایتا تا ۳ ماه پاسخ سفارت کانادا به پرونده مورد نظر داده خواهد شد.