کار در حین تحصیل ؛ آیا دانشجو در کانادا می تواند کار کند؟

کار در حین تحصیل ؛ آیا دانشجو در کانادا می تواند کار کند؟


کار در حین تحصیل ؛ آیا دانشجو در کانادا می تواند کار کند؟

تصمیم به تحصیل در کانادا گرفته اید؟! عالی است! حتما می پرسید چطور از پس هزینه های زندگی در کانادا بر آیم؟! یکی از دغدغه های دانشجویانی که کانادا یا حتی هر کشور دیگری را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب می کنند، کار حین تحصیل است. آیا دانشجو می تواند همزمان با تحصیل در خارج کار کند؟ سوال بسیار مهمی است که متقاضیان اپلای استار همواره در ذهن دارند.
خوشبختانه یکی از مزایای تحصیل در کانادا این است که دانشجو می تواند همزمان با تحصیل کار هم کند و حداقل بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کند. اما قبل از شروع کار باید چند نکته را مورد عنایت قرار داد. در این مقاله از اپلای استار در صدد هستیم شما همراهان گرامی را با چند و چون کار حین تحصیل در خارج آشنا کنیم.
با این آشفته بازار ارزی و بالا بودن شهریه دانشگاه ها، کار حین تحصیل برای دانشجویان و خانواده هایشان بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. در ابتدا باید گفت که اکثر دانشجویان خارجی (و ایرانی) می توانند بدون ویزای کاری 20 ساعت در هفته کار کنند. این تعداد ساعت در دوره ای که دانشگاه ها تمام وقت باز هستند است وگرنه در تعطیلات بین ترم ها و تابستان ها می توانند به طور تمام وقت کار کنند.
کار حین تحصیل مزایای زیادی به همراه دارد؛ می توانید هم هزینه های خود را پوشش دهید و هم با افراد جدیدی آشنا شوید و با کوله باری از تجربه و ارتباطات از دانشگاه فارغ التحصیل شوید. کار کردن حین تحصیل شرایطی هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

شرایط کار حین تحصیل در خارج

دانشجویان خارجی که با ویزای تحصیلی در یکی از موسسات آموزشی تعیین شده -Designated Learning Institution (DLI) – به طور تمام وقت مشغول تحصیل هستند می توانند بدون ویزای کار در خارج از پردیس کار کنند. این بدین معنی است که شما می توانید در هر شغل در هر کجای کانادا و برای هر کارفرمای کانادایی کار کنید. دانشجوی خارجی می تواند داخل پردیس هم کار کند.
اما کار کردن خارج از پردیس به چه معناست؟ این یعنی در خارج از دانشگاه یا کالج برای هر کارفرمایی که خواستید می توانید کار کنید. کار کردن در پردیس هم به معنای کار کردن برای هر کارفرما داخل پردیس دانشگاه است و مثلا کار کردن برای خود دانشگاه یا کالج یا عضو هیئت علمی (ملا به عنوان دستیار تحقیقات) را شامل می شود. در پردیس می توانید حتی به صورت خوداشتغالی هم کار کنید و یا برای سازمان دانشجویی یا پیمانکار خصوصی نظیر باشگاه ورزشی یا رستوران که خدمات خود را در پردیس ارائه می دهد کار کنید.
نکته حایز اهمیت این است که حتی اگر قصد کار حین تحصیل را هم داشته باشد باز هم هنگام درخواست ویزای تحصیلی باید تمکن مالی خود را ثابت کنید. باید برای گرفتن ویزای تحصیلی نشان دهید که پول کافی برای ساپورت کردن خود و تامین هزینه های تحصیل بدون نیاز به کار کردن را دارید. چرا که با این میزان کار حین تحصیل درآمد چندانی نخواهید داشت؛ اینکه بگویید من کار خواهم کرد و پیش بینی می کنم این مقدار درآمد خواهم داشت برای اثبات تمکن مالی تان کفایت نمی کند. در هر صورت یکی از شرایط اخذ ویزای تحصیلی اثبات تمکن مالی و داشتن پول نقد است.
در ویزای تحصیلی یا Study Permit شما عنوان شده که آیا اجازه دارید در کانادا حین تحصیل کار کنید یا خیر؛ همچنین شرایط استخدام شما هم عنوان شده است. درج این عبارت در ویزای شما به شما این امکان را می دهد که برای شماره تامین اجتماعی یا سین نامبر اقدام کنید؛ گرفتن سین نامبر یکی از الزامات کلیدی برای شروع به کار حین تحصیل در کانادا است.
اما اکر ه مروی ویزای شما آن عبارت که برای اخذ سین نامبر مهم است درج نشده بود، می توانید به صورت رایگان درخواست اصلاح ویزای خود را بدهید. در بدو ورود، می توانید از افسر مهاجرت بخواهید به شما بگوید که آیا می توانید کار کنید یا خیر. در نظر داشته باشید که اگر به شما اجازه داده نشده باشد نمی توانید حین تحصیل کار کنید؛ می پرسید در چه صورتی به شما جازه کار نمی دهند؟ اگر دوره ی تحصیلی تان کمتر از شش ماه است و یا در کلاس های زبان انگلیسی یا فرانسه به عنوان زبان دوم شرکت می کنید نمی توانید کار کنید. دانشجویان مهمان هم نمی توانند حین تحصیل کار کنند.همچنین نکته مهم دیگر این است که تا زمانی که دوره تحصیلی تان رسما شروع نشده باز هم حق کار کردن را ندارید.
چطور در کانادا شغل دانشجویی پیدا کنیم؟
اینکه اجازه کار حین تحصیل داشته باشید، گام اول است و واجد شرایط آن بودن کار سختی نیست. گام مهم پیدا کردن شغل است. کارفرمایان کانادایی معمولا به دنبال دانشجویان برای استخدام نیمه وقت هستند. تنوع فرصت های شغلی در این گونه شغلی هم بسیار است.
قبل از اینکه آماده پیدا کردن شغل شوید باید رزومه یا cover letter مناسبی تهیه کنید. با داشت نرزومه و کاور لتر مناسب می توانید نظر کارفرما را در انتخاب شما جلب کنیدو خود را از دیگران متمایز کنید. سعی کنید رزومه تان حتی الامکان به روز باشد و برآورنده ی انتظارات کارفرمایان کانادایی. در کاور لتر خود بهتربن شانس را برای نشان دادن شخصیت و دستاوردهایتان دارید. اگر از طریق آنلاین درخواست شغل می کنید، کاور لتر شما می تواند حکم مقدمه و آشنایی داشته باشد و رزومه تان را به پیوست برای کاررما بفرستید.
وبسایت های گوناگونی هستند که می تواند از طریق آنها به جستجوی شغل بپردازید؛ Indeed ؛ Monster و Craiglist صدها عنوان شغلی نیمه وقت را آگهی می کنند. در خود شهری که در آن تحصیل می کنید هم رستوران ها، کتابخان ها و مراکز فرهنگی متنوعی برای درخواست شغل وجود دارند. رستوران ها معمولا برای استخدام پشت شیشه پنجره شان آگهی می کنند. برای همین، رزومه کاغذی خود را همراه ببرید، لباس مناسب به تن کنید و درخواست خود را مطرح کنید. اصلا نگران نباشید که به خاطر دانشجو بودن شما را رد کنند. فرهنگ کار حین تحصیل در کانادا فرهنگی جا افتاده است. بنابراین دانشجو بودن خود را پنهان نکنید. دانشجویانی که حین تحصیل کار می کنند از حقوق یکسانی با کارگران تمام وقت برخوردارند.
همچنین بد نیست بدانید بیشتر کارفرمایان حقوق و دستمزدها را مستقیما به حساب بانکی تان واریز می کنند. بنابراین مهم این است که حتما حساب بانکی باز کنید و اطلاعات آن را در اختیار کارفرما قرار دهید.

پس از تحصیل

وقتی تحصیلاتتان تمام شد، باید بلافاصله کار در کانادا را متوقف کنید. اما تحت شرایطی می توانید به کار کردن ادامه دهید:
• اگر می خواهید در کانادا بمانید و کار کنید باید درخواست ویزای کار پس از فارغ التحصیلی یا ویزای PGWP ارائه کنید؛ این ویزا به شما اجازه می دهد تا سقف سه سال بعد از فارغ التحصیلی در هر کجای کانادا و برای هر کسی کار کنید. اگر واجد شرایط این ویزا باشید و قصد کار و ماندن در کانادا داشته باشید باید ظرف 90 روز از دریافت تاییدیه ی اتمام تحصیلاتتان درخواست این ویزا را بدهید.
• اگر مثلا لیسانس خود را تمام کرده اید و قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس را دارید در صورتی می توانید به کار کردن ادامه دهید که : اولا حین دوره لیسانس هم مجاز به کار کردن در خارج از پردیس بوده باشید؛ ثانیا هنوز ویزای تحصیلی معتبر داشته باشید و یا قبل از انقاضای آن درخواست تمدید آن را داده باشید؛ ثالثا تایدییه اتمام تحصیلات خود را دریافت کرده باشید؛ رابعا نامه پذیرش از طرف دوره ی تحصیلی بالاتر و تمام وقت (فوق لیسانس) را دریافت کرده باشید؛ خامسا ظرف مدت 150 روز بعد از دریافت دریافت تاییدیه اتمام دوره تحصیلی قبلی تان دوره تحصیلی جدید را شروع خواهید کرد.
اگر هم درخواست ویزای PGWP را ندهید و بعد تصمیم بگیرید که موقت در کانادا کار کنید ممکن است واجد شرایط یکی از دسته های تجربه کانادایی باشید؛ تجربه کانادایی به افراد جوان کشورهای گوناگون این فرصت را می دهد که بسته به دسته ی تجربه کانادایی و ملیت خود، یک الی دو سال در کانادا کار کنند.